perjantai 31. lokakuuta 2014

Ilmiöitä 2015

Ilmiöitä 2015 -trendinäyttely by Enne oli esillä I love me -messuilla parisen viikkoa sitten. Kävin tutustumassa messutarjontaan lauantaina 18.10 ja tämä näyttely oli kiinnostavinta antia messujen muotipuolella. Harmikseni missasin Susanna Björklundin luennon aiheesta, mutta yritän nyt valaista asiaa saamani esitteen avulla. Näyttely toi esille suurempia linjoja ja ilmiöitä jotka nousevat entistä enemmän esille muodissa ja lifestyle-valintoina vuonna 2015, mutta ovat nähtävissä jo nyt muodin ja muotoilun saralla. Näyttely oli jaettu neljään teemaan: Tyylikkäästi vastuullinen, Positiivisesti pirstaleinen, Ihanasti epätäydellinen ja Olipa kerran.


TYYLIKKÄÄSTI VASTUULLINEN
Tarve vastuulliseen yrittämiseen ja läpinäkyvyyteen kasvaa vuosi vuodelta. Kansalaisaktivismi on nousussa. Eettisistä tuotteista tulee valtavirtaa vain muotoilu edellä.

Kuluttajat alkavat tiedostaa ylikulutusta ja vaativat toimenpiteitä sitä vastaan. Kun halutaan kuluttaa ilman syyllisyyttä luonnonvarojen tuhlaamisesta käytetään Guilt Free Consumpition -termiä. Nettikauppa Honest.by  avaa jokaisen tuotteen tiedot yksityiskohtaisesti, aina hiilijalanjälkeen asti. Eettinen valmistaminen ei ole vain kierrätysmateriaalien käyttöä ja työolojen valvontaa. Se on kokonaisvaltaista yritystoimintaa, jossa koko tuotantoketju otetaan huomioon. Tuotteiden täytyy olla myös ensisijaisesti tyylikkäitä, jotta eettisyydestä voi tulla valtavirtaa. Nykyisin usein mennään ekologisuus edellä ja muotoilu tapahtuu sen ehdoilla. Tämä voi olla jopa este eettisen tuotteen ostamiselle jos muotokieli ei miellytä.

Tämä teema on nostanut päätään vahvasti viime vuosina ja varmasti tulee vielä vahvistumaan tulevina vuosina. Mielestäni hyvä esimerkki tästä on myös kotimainen Pure Waste Textilen innovaatio, jossa tehtaiden leikkuujätteestä valmistetaan uutta kangasta. Tämä säästää huomattavasti luonnonvaroja ja valtavat määrät muuten jätteeksi päätyvää materiaalia saadaan uuteen käyttöön. Esimerkiksi Nurmi Design käyttää tuotannossaan Pure Waste -farkkukangasta. Osastolta löytyi myös tutun näköiset &Brosin lamput joista kirjoitin aikaisemmin jo Helsinki Design Weekin yhteydessä. Kansalaisaktivismin nousuna voidaan nähdä myös Ravintolapäivä ja Siivouspäivä, jotka ovat nousseet suureen suosioon ainakin pääkaupunkiseudulla ja levittäytyvät jo ulkomaille saakka.


POSITIIVISESTI PIRSTALEINEN
Tiukat ajat pakottavat ihmisiä luomaan uusia konsepteja sekä työpaikkoja, omilla ehdoilla. Muotoilijat erikoistuvat ennakkoluulottomasti ja pienet organisaatiot mahdollistavat notkeita, luovia ratkaisuja.

Pienet yritykset nousevat ja erottautuvat massasta. Sosiaalinen media mahdollistaa pienten kiinnostavien ilmiöiden, tuotteiden, konseptien ja vaatemallistojen esille pääsyn ja markkinoinnin ilman suuria markkinointibudjetteja. Joukkorahoitus mahdollistaa monenlaisten ideoiden toteutuksen, myös verkostoituminen ja yhteistyö tekee pienistä toimijoista vahvempia, toisiaan vastaan kilpailemisen sijaan. Teknologian kehittyminen ja 3D-tulostaminen mahdollistaa uudenlaisia ratkaisuja ja pienten sarjojen valmistuksen, joita ei voisi perinteisillä menetelmillä toteuttaa. Teknologia antaa uusia mahdollisuuksia myös vaatemaailmassa, kun kehitetään älytekstiileja ja uusia tapoja integroida teknologiaa tekstiileihin. Samalla muodista tulee monimuotoisempaa ja palveluiden merkitys osana liiketoimintaa kasvaa.

Heijaa on uudenlainen luova yhteisö joka luo kontakteja taiteilijoiden, muotoilijoiden ja alan yritysten välille. Se kannustaa myös luovien alojen opiskelijoita tarjoamalla mahdollisuuden päästä esille ja markkinoille uusilla tuotteillaan, kuten vaikka Hangram naulakko joka on syntynyt viiden Lahden muotoiluinstituutissa opiskelevan suunnittelijan yhteistyönä. Tämä naulakko oli myös esillä näyttelyssä.


IHANASTI EPÄTÄYDELLINEN
Täydellisyyttä tavoittelevan ja kaikkea kontrolloivan elämäntavan vastatrendinä annetaan sattumalle mahdollisuus. Rouheat ja elämänmakuiset tuotteet ja konseptit sopivat meille, joista kukaan ei ole täydellinen.

Tehokkuutta ja täydellisyyttä ihannoivassa nyky-yhteiskunnassa voimistuu vastatrendi jossa kyseenalaistetaan täydellisyys ja annetaan sattumalle valtaa. Pehmeät arvot korostuvat ja suvaitsevaisuus on nousussa. Normcore-ilmiö vahvistuu, jossa tavallisuus on hyväksyttyä. Ei tarvitse olla täydellistä ulkonäköä ja täydellistä elämää, ihan tavallinen riittää hyvin. Ikäkin on vain numero ja kävelykeppikin voi olla hyvää designia.

Taide nostaa esille ja kyseenalaistaa täydellisyyden ihannetta. Tiina Aaltonen on tehnyt taidetta naisten lahjoittamista rintaliiveistä nostaakseen esille tietoisuutta rintasyövästä. Monikini 2.0 on sosiaalinen taideprojekti jossa joukko suomalaisia suunnittelijoita on suunnitellut uimapuvun rintasyövän takia rintansa menettäneille naisille. Heidät on kuvattu uimapuvuissa ja kuvat on koottu valokuvanäyttelyksi.


OLIPA KERRAN
Käsillä tekemisen taito oli ennen itsestäänselvyys. Muotoilijat inspiroituvat menneestä sekä tulevasta ja yhdistävät parhaat puolet molemmista.

Digitaalisuuden vastapainona epävakaina aikoina historia ja taide tuo turvaa. Kiinnostus omia juuria kohtaan kasvaa. Olemme menossa kohti jälkimaterialistista aikaa ja uusi sukupolvi nostaa vanhat käsityötaidot niille kuuluvaan arvostukseen ja suhtautuu intohimolla omin käsin tekemiseen. Kevään muoti inspiroituu jälleen omien arkistojen kätköistä ja historiasta. Bling bling herättää vääränlaista huomiota, mutta heritage-muodin ja laadun arvostus kasvaa.

Perinteisellä tekniikalla valmistettu ryijykin voi olla moderni, kuten Suomen Käsityön Ystävien ryijy osoittaa (kuvassa). Edellisessä kirjoituksessani kirjoitin Sulokkaasta, joka mielestäni sopii hyvin tähän trendiin. Sulokkaan suunnittelija Sini Tanninen ammentaa ideoita vintagesta ja 50-luvun hengestä, mutta tuo ne modernilla tavalla tähän päivään. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro ajatuksesi kommenttiboxiin...