keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Sulokas

Moni on varmaan jo kuullutkin Sulokkaasta joka on vielä aika uusi tulokas kotimaisten nuoren suunnittelijasukupolven brändien joukossa. Puhun siis enimmäkseen pienistä brändeistä jotka suunnittelevat ja valmistavat laadukkaita, mielenkiintoisia ja persoonallisia vaatteita, kenkiä, laukkuja, asusteita, sisustus- ym. muotoilutuotteita, vaihtoehtona kaupalliselle massamuodille, jonka laatu ja kestävyys on vaihtelevaa. Varsinkin perinteinen kotimainen kenkäteollisuus on aika lailla alamäessä, mutta onneksi meillä on uusi sukupolvi nuoria ja lahjakkaita suunnittelijoita ja tekijöitä jotka haluavat nostaa käsityön jälleen sille kuuluvaan arvostukseen. Sulokas on yksi näistä brändeistä jotka kulkevat vastavirtaan tässä nykyisessä muodin kertakäyttökultturissa jonka sykli vaan kiihtyy koko ajan.


Sulokas peräänkuuluttaa korkeaa laatua ja kestävyyttä kaikissa tuotteissaan. Laadukas tuote kestää käyttöä ja oikealla hoidolla kestää sukupolvelta toiselle. Se tarkoittaa myös sitä että tarvittaessa tuotteen voi korjata jopa uuden veroiseksi. Tässä oikeastaan on paluuta "vanhaan hyvään aikaan" jolloin käsityötä arvostettiin, tuotteista pidettiin hyvää huolta ja niitä korjattiin tarpeen vaatiessa. Vanha aika ja vintagehenkisyys näkyy myös Sulokkaan muotokielessä, mutta modernilla otteella, joten myös modernimmasta tyylistä pitävä voi löytää omansa Sulokkaan tuotevalikoimasta, vai mitä sanotte tästä todella tyylikkäästä pienestä clutch -laukusta?



Vielä yksi hyvä pointti hankkiessasi pienten brändien tuotteita on se, että voit halutessasi teettää aivan mieleisesi tuotteen kokonaan tai osittain mittatilaustyönä. Tämäkin clutch-laukku on tehty alunperin asiakastyönä. Voit halutessasi saada laukkusi juuri sen värisenä kuin haluat tai muuttaa joitakin yksityiskohtia yksilöllisesti juuri sinua varten. Tämä ei ole mahdollista teollisten tuotteiden kanssa. Lisäksi tiedät kuka laukkusi on tehnyt, eikä sinun tarvitse epäillä että onko valmistusprosessi ollut kaikilta osin eettistä ja ekologista. Halutessasi voit kysyä itse tekijältä jos jokin asia askarruttaa sinua valmistusprosessissa. Teollisten massatuotteiden kohdalla voi olla todella vaikeaa selvittää näitä asioita, koska tuotteet usein valmistetaan toisella puolella maailmaa ja alihankintaketjut voivat olla pitkiä ja hämäriä. Aina ei edes valmistuttavalla yrityksellä ole todellista tietoa asiasta, vaikka olisikin halua toimia läpinäkyvästi.

Tässä yhteydessä haluaisin puhua vielä yhdestä asiasta, joka vaikuttaa suuresti pienyrittäjien tilipussiin. Se on se että ihmiset oikeasti ostavat heidän tuotteitaan. Käsityön arvostuksen ja eettisten ja ekologisten arvojen nousu viime vuosina on hieno asia, mutta facebook-tykkäykset eivät tuo rahaa yrittäjän tilipussiin, se että ihmiset ostavat näitä tuotteita, tuo leivän pöytään ja voita leivän päälle. Tästä hyvä ja vähän surullinenkin esimerkki on Paloni, jolla oli vielä vuosi sitten kivijalkamyymälä Eerikinkadulla Helsingissä. Myymälä ei kuitenkaan kannattanut ja lopulta Paloni joutui talousvaikeuksiin. Palonin perustaja Minna Särelä ei kuitenkaan antanut periksi ja kertoi avoimesti sosiaalisessa mediassa Palonin tilanteesta ja pyysi ihmisten apua. Voit lukea asiasta lisää täältä. Tapaus sai laajaa julkisuutta ja herätti paljon keskustelua. Tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu, Paloni pelastui ja pystyi jatkamaan toimintaansa uudella liiketoimintamallilla. Palonia ei kuitenkaan pelastanut laaja julkisuus ja facebook-tykkäykset, vaan ihmiset jotka äänestivät lompakollaan ja kantoivat kortensa kekoon ostamalla itsenäisten suunnittelijoiden tuotteita Palonin myymälästä ja verkkokaupasta. Tämä synnytti jopa pienen kansanliikkeen ja verkkokauppa kaatui monena päivänä suurten kävijämäärien takia. Lopputuloksena Paloni saavutti myyntitavoitteensa neljässä päivässä, jonka hän oli asettanut sillä perusteella miten paljon rahaa hän tarvitsi, jotta pystyisi maksamaan laskunsa, jatkamaan toimintaansa ja välttyisi konkurssilta.

Näinä taloudellisesti vaikeina aikoina on entistä tärkeämpää tukea suomalaista työtä työllistämällä pieniä yrittäjiä ympäri maata. Jokainen euro joka on käytetty kotimaisen tuotteen ostamiseen, jää tänne hyödyttämään meitä kaikkia. Tietysti ulkomaalaisetkin brändit työllistävät paljon ihmisiä esim. kaupan alalla, mutta lopulta ne eurot kuitenkin valuvat ulkomaille. Tästä nyt tuli tällainen palopuhe suomalaisen työn ja pienyrittäjyyden puolesta, mutta se ei varmaan haittaa kun ollaan hyvällä asialla. :)

PS. Sulokkaan tuotteita voi tilata suoraan tekijältä sähköpostin kautta osoitteesta sini.tanninen@outlook.com ja helsinkiläiset voivat käydä ostamassa omansa Limbosta Annankatu 13 tai Senaatintorin kulmilta Urban Storysta Katariinankatu 1.

Jos haluat tietää lisää Sulokkaasta, niin käy kurkkaamassa Sulokkaan nettisivut ja uusimmat kuulumiset Sulokkaan facebook-sivulta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro ajatuksesi kommenttiboxiin...