maanantai 1. helmikuuta 2016

Tunnistatko kotimaisen tuotteen?

Tammikuun alussa lanseerasin täällä blogissa kotimaisen muodin haasteen, otsikolla Uuden vuoden haasteita, jolla haluan haastaa ihmisiä kiinnittämään huomiota omiin kulutustottumuuksiinsa ja tuotteiden alkuperään varsinkin vaateostoksilla. Kun kerroin tästä haasteesta ystävälleni, hän huokaisi "ohhoh, se voikin olla vaikeempaa..." No, ensikuulemalta se voikin kuulostaa haasteelliselta, mutta kun tarkemmin asiaa ajattelee, ei se oikeasti niin vaikeaa ole. Haasteessahan sallitaan myös kotimaiset yritykset jotka valmistavat tuotteitaan ulkomailla. Mitä lähempänä, niin sitä parempi, koska silloin työoloja ym. vastuulliseen toimintaan liittyviä asioita on paljon helpompi valvoa.

Mistä ne kotimaiset tuotteet sitten tunnistaa, esimerkiksi tavaratalojen valikoimista? Yksi hyvä keino on etsiä kotimaisuudesta kertovaa tunnusta, kuten Avainlippu tai Design from Finland -tunnusta. Avainlippu-tunnus on varmasti useimmille tuttu jo vuosien takaa, mutta Design from Finland -tunnus on uudempi tuttavuus. Kumpikin näistä on Suomalaisen työn liiton myöntämiä tunnuksia. Tunnusten käyttöoikeutta pitää hakea liitolta ja tunnus on voimassa 3 vuotta kerrallaan.


Avainlippu voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle tai tuotetulle palvelulle. Tuotteen tai palvelun kotimaisuusaste täytyy olla vähintään 50 prosenttia. Avainlippu tunnusta voi käyttää vain niiden tuotteiden markkinoinnissa ja mainonnassa joille se on myönnetty, joten se on luotettava osoitus tuotteen kotimaisesta alkuperästä ja kotimaista työtä edistävästä vaikutuksesta.

Design from Finland -tunnus on lanseerattu vuonna 2011. Sen tarkoitus on tuoda näkyväksi korkealaatuista kotimaista muotoiluosaamista. Tunnus voidaan myöntää suomalaisen yrityksen tuotteelle tai palvelulle, joka on suunniteltu Suomessa. Tämä tunnus eroaa Avainlippu-tunnuksesta siinä, että tuote voi olla valmistettu Suomessa tai ulkomailla.

Tarkempia tietoja näistä tunnuksista voit lukea Suomalaisen työn liiton nettisivuilta, jossa on paljon muutakin asiaan liittyvää tietoa. Siellä voi myös tutustua jäsenyrityksiin joille on myönnetty Avainlippu tai Design from Finland -tunnus tai molemmat. Tunnuksen saaneita tuotteita voi etsiä myös tuotetasolla eri tuoteryhmistä Sinivalkoinen valinta -sivulla.

Nämä tunnukset eivät kuitenkaan ole koko totuus. Monilla kotimaisilla yrityksillä ei ole näitä tunnuksia, vaikka ne täyttäisivätkin niille asetetut ehdot. Pienempien yritysten kohdalla kyse voi olla yksinkertaisesti siitä, että näiden tunnusten käyttöoikeudet maksavat ymmärtääkseni melko paljon. Kannattaakin ottaa itsekin selvää kotimaisista brändeistä tai vaikka kysellä vaatekaupassa myyjältä brändien taustoista ja alkuperästä sekä etsiä kotimaisia vaihtoehtoja, jos on tottunut ostamaan ulkomaisten brändien vaatteita.

Usein on kysymys vain siitä, että olemme tottuneet joihinkin tapoihin tai jämähtäneet joihinkin asenteisiin ja mielikuviin. Minusta on hassua että esim. Tommy Hilfigerin vaatteista jotkut maksavat mieluusti sen hinnan jota niistä pyydetään ja hintaa pidetään laadun takeena, mutta saman hintainen ja vähintään yhtä laadukas kotimainen vaate mielletään kalliiksi, mutta vähemmän laadukkaaksi. Tässä kohtaa voidaankin miettiä sitä millä tavalla meihin pyritään vaikuttamaan brändien mielikuvamainonnalla. Maksatko brändistä vai laadusta? 

1 kommentti:

  1. Juurikin tuota "Tommy Hilfiger" -dilemmaa olen itse pohtunut. Minä ite maksan siitä ilosta, että tiedän kenelle rahani menevät. Tuntemattomana suunnittelijana pyrin tukemaan toisia tuntemattomia ja vähän tunnetumpia, kotimaisia suunnittelijoita. Erityisesti siinä tapauksessa, kun tuotanto on tapahtunut kotimaassa. Meillä on maassamme hienoa osaamista ja tahdon itse omilla valinnoillani vaikuttaa sen pysyvyyteen, mutta myös kehittymiseen. ;)

    VastaaPoista

Kerro ajatuksesi kommenttiboxiin...